Strona główna Dziecko Jak zadbać o prawidłowe, rodzinne menu.

Jak zadbać o prawidłowe, rodzinne menu.

3
0

Od czasu, kiedy pojawiły się w rodzinie dzieci, nasze nawyki żywieniowe uległy nieoczekiwanej przemianie. Oczywiście zanim zostaliśmy rodzicami staraliśmy się dbać o właściwe menu. Prawdą jest jednak, że właśnie dzięki dzieciom jemy regularniej, a nasze posiłki są zdecydowanie zdrowsze. To właśnie nasze pociechy mają największy wpływ na skomponowanie prawidłowego, rodzinnego menu.

Jako mama wiem, że potrzeby żywieniowe dziecka rosną razem z nim, ale zasady przygotowywania posiłków są cały czas takie same. Nie jest chyba tajemnicą, że dla właściwego rozwoju konieczna jest pełnowartościowa dieta składająca się z 4-5 posiłków dziennie. Wiem też, że w tygodniu pilnowanie zasad zdrowych i regularnych posiłków nie jest łatwym zadaniem. Pomyślicie – przebywam na urlopie macierzyńskim i jest mi zdecydowanie prościej. No mogłoby się tak wydawać, ale nie zapominajcie, że opieka nad niemowlakiem też wymaga dużo czasu i zaangażowania. Do tego jeszcze dochodzą codzienne obowiązki – pranie, gotowanie, sprzątanie. Mimo to, jakoś daję radę. Nasi chłopcy sprawiają, że staramy się nie pomijać śniadania, choć przyznaję, że nie są przyzwyczajeni do wczesnoporannych posiłków i czasami nawet długie przekonywanie nie daje skutków. Menu jest jednak starannie układane, tak by docenić jego dobry wpływ na zdrowie oraz samopoczucie przez cały dzień. Aluś i Mateuszek w szkolnych plecakach zawsze mają zdrowe śniadanie, a po powrocie ze szkoły zjedzą pożywny obiad i lekkostrawną kolację. Sporym ułatwieniem są dla mnie zwyczaje panujące w szkole. Nie ma sklepików ze śmieciowym jedzeniem, a dzieci w trakcie lekcji dostają owoce, warzywa i mleko. Myślę, że Wy jako mamy też częściej i chętniej, przygotowujecie posiłki zawierające duże ilości witamin i składników odżywczych. Dla tych, którym czasami ciężko to „ogarnąć”, poniżej kilka wskazówek.

Zdrowe śniadanie, to przede wszystkim energia na cały dzień

Śniadanie jest jednym z podstawowych posiłków i nie można go zaniedbywać. Wiadomo, że w tygodniu wszystko robimy w biegu.  Trudno się temu dziwić. Jest to w końcu okres, kiedy mamy zdecydowanie więcej obowiązków. Niestety pomijając śniadanie na rzecz kilku dodatkowych minut snu bardziej sobie szkodzimy niż pomagamy. Pamiętajcie, że to przede wszystkim dzieci potrzebują porządnej dawki energii na cały dzień. Przecież czeka je ciężki dzień spędzony w szkolnej ławce, odrabianie lekcji, a czasem zajęcia pozalekcyjne. Dzięki przyzwyczajeniu dziecka do regularnych posiłków (choć wiem z doświadczenia, że to nie łatwe zadanie), jego organizm nie będzie domagał się niezdrowych przekąsek w ciągu dnia. Śniadanie wcale nie musi być skomplikowane. Wystarczy kanapka z pełnoziarnistego pieczywa i szklanka zdrowego soku, albo płatki na mleku z orzechami. Co ważne – prawidłowo zbilansowane śniadanie wspomaga pamięć, koncentrację i przede wszystkim dobre samopoczucie w ciągu dnia. Oczywiście nie zapominajcie o spakowaniu do plecaka drugiego, równie zdrowego śniadania.

Pożywny obiad, czyli najbogatszy posiłek dnia

Teoretycznie dwudaniowy obiad może jeść już roczny maluch, ale porcje na pewno nie powinny być zbyt obfite. Na naszym stole rzadko kiedy pojawia się zupa i drugie danie naraz. Najczęściej przygotowuję wyłącznie to drugie, zupę czasami „dorzucam” w weekend. Nie dlatego, że nie chce mi się tyle gotować. Po prostu cała nasza rodzina tak lubi. Pamiętajcie, że to, co przygotowujecie dzieciom z ich punktu widzenia powinno być oczywiście smaczne, a z naszego – zdrowe i wartościowe. Modyfikujcie potrawy, dbajcie o obecność w posiłkach warzyw, drobiu i ryb. Możecie gotować na parze, ale jeżeli tak przygotowane danie nie trafiło w kubki smakowe dziecka, są inne, zdrowsze sposoby niż np. smażenie (duszenie, gotowanie, pieczenie). Aaa… jeżeli macie w domu niejadka, posiłki przygotowujcie razem. Z doświadczenia wiem, że to pomaga 😉

Lekkostrawna kolacja

Nie muszę chyba wyjaśniać, że kolacja poza tym, że zdrowa, powinna być też delikatna i lekkostrawna. Na kolację dzieciom wystarczy bułka z twarożkiem, kaszka na mleku, albo kanapka z wędliną i kakao.

Jak to wszystko „ogarnąć”?

Wystarczy, że zapamiętacie parę zasad:

  • rozmaitość (produkty zbożowe, warzywa i owoce, mleko i produkty mleczne) i regularność spożywanych posiłków (najlepiej co 3-4 godziny)
  • najważniejsze jest śniadanie, obiad i kolacja
  • uzupełnieniem diety jest drugie śniadanie i podwieczorek
  • jeżeli Twoje dziecko uprawia sport – możecie wzbogacić jego dietę o jeszcze większą porcję warzyw i owoców
    pamiętajcie o wodzie i naturalnych sokach owocowych

Coś jeszcze byście do tego dodali?

Pokaż więcej podobnych postó
Pokaż więcej  Dziecko

3 komentarze

  1. Anna Relateka

    6 lutego 2017 at 13:34

    Mi ciężko urozmaicać śniadania, szczególnie zimą. Jak ma się weekend więcej czasu rano to wszystko wychodzi, ale czasem w tyg. jest mi trudno być kreatywną.

    Odpowiedz

  2. okiem-mamusi.pl

    6 lutego 2017 at 13:58

    ostatnio właśnie zmagam się z problemem monotonności w diecie mam wrażenie, że ciągle jemy to samo tydzień w tydzień :/

    Odpowiedz

    • Beata

      6 lutego 2017 at 14:10

      Oj też tak mieliśmy, ale jakoś poszło 😉

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zobacz też

Cukier i słodycze w diecie dziecka

Udostępnij...1100Rodzice zawsze starają się zapewnić swojemu dziecku zdrowe i zrównoważone…